Vraag en antwoord

Is een laadpaal een goede investering? Welke subsidies kan ik krijgen? Welke maatregelen neemt de Vlaamse regering? Ontdek onze antwoorden.

  • Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 broeikasgasvrij zijn
  • Enkel wagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, zullen na 2026 nog 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn
  • De aankoop en installatiekosten geïnstalleerd op uw bedrijfsterrein, is 200% fiscaal aftrekbaar tot eind 2022. Hier zijn voorwaarden aan verbonden
  • Kleine vennootschappen kunnen tot eind 2022 genieten van een verhoging van de gewone investeringsaftrek tot 25%. De effectieve kostprijs van die laadpaal daalt dus aanzienlijk
  • Je dient de laadpaal semi-pulbiek open te stellen
  • De laadpaal dient gevoed te worden door groene stroom
  • Het laadsysteem moet voorzien zijn van een slimme sturing die waakt over de verdeling van het beschikbare vermogen
  • Je eigen gemak: De belangrijkste beweegreden blijft om je eigen EV op het werk te kunnen opladen.
  • Voor een groen imago: Elektrisch rijden doe je naast de fiscale redenen, omdat je bewust bezig bent met het milieu. Steeds meer bedrijven kiezen voor een groen imago en willen dat tonen aan de buitenwereld. Een laadpaal voor de deur maakt dat visueel makkelijker.
  • Als service voor klanten: Je kan je laadpaal ook ter beschikking stellen van je klanten of bezoekers. Al dan niet tegen betaling.
  • Als investering: Je kan een laadpaal ook als een businessmodel beschouwen. Want het is perfect mogelijk om je laadpaal ter beschikking te stellen van derden. Grote sommen geld ga je er niet mee verdienen. Je moet het eerder zien als een optimalisatie van je investering.
  • Door je laadpaal openbaar te stellen kan je een vergoeding vragen als iemand jouw laadpaal gebruikt om op te laden.

Hoe snel je je investering kan terugverdienen hangt af van verschillende factoren:

  • Startfee
  • Prijs die je vraagt per kWh
  • Tijd dat iemand de laadpaal “bezet”
  • Aantal wagens er komen opladen

Wil je echt een goede berekening maken van je verdienmodel?

Dan kun je dat doen door een voorspelling te maken van hoeveel auto’s er bij jouw laadpaal komen opladen in een bepaalde tijd en hoeveel kWh ze dan verbruiken.

  • Gemak: Gewoon je auto parkeren, de stekker in de oplader steken en je auto laadt vanzelf op.
  • je betaalt het gewone stroomtarief
  • je kunt je auto met groene stroom opladen (bv. zonnepanelen) = gratis
  • je hebt geen laadpas nodig
  • Laadpas
  • Creditkaart, indien er een creditcard reader aanwezig is
  • Bij sommige toestellen kan je  betalen via een app op gsm
  • Aan een laadpaal kan je nooit cash betalen  

Grote nieuwbouw- en renovatieprojecten moeten vanaf 11 maart 2021 laadpunten voor elektrische wagens op hun parkeerplaatsen voorzien. 

  • Dit geldt voor alle residentiële nieuwbouw- en renovatieprojecten met een bouwaanvraag vanaf 11 maart 2021 en met minstens twee parkeerplaatsen. (per ontbrekend laadpunt dreigt een boete van 2.000 euro)
  • Niet-residentiële nieuwbouw- of renovatieprojecten met meer dan tien parkeerplaatsen moeten minstens twee laadpunten voorzien. Daarnaast moet men ook verdere uitbreiding mogelijk maken door voor minstens een op vier parkeerplaatsen de nodige infrastructuur te voorzien. Per ontbrekend laadpunt is dat 2.000 euro en per parkeerplaats die niet is voorbereid op een toekomstige installatie 1.000 euro.
  • Voor bestaande gebouwen is het tot 2025 nog niet verplicht om laadpunten te voorzien. Vanaf 2025 moeten niet-residentiële gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen uitgerust worden met minimum twee laadpunten. Voor bestaande residentiële gebouwen is er (nog) geen verplichting voorzien.
  • Het is beter voor het milieu. Ze zijn cleaner dan auto’s met een verbrandingsmotor omdat ze geen CO2 uitstoten en er dus geen milieuvervuilende stoffen vrijkomen.
  • De auto’s maken zeer weinig geluid. Zo ben je helemaal zen op de baan en kom je rustig en in balans toe op je werk, die belangrijke afspraak, …
  • Het onderhoud van elektrische wagens is aanmerkelijk goedkoper van dat van een auto met een verbrandingsmotor. Dat komt omdat een elektromotor minder “bewegende delen” heeft en daardoor veel minder snel slijt.
  • Opladen is goedkoper dan benzine of diesel tanken. Wanneer je je wagen thuis kan opladen door stroom die opgewekt wordt door je zonnepanelen doe je zeker een goede zaak.
  • Bij leasing is de restwaarde van een elektrische wagen een stuk hoger dan die van een klassieke wagen.
  • De toekomstige fiscale voordelen van een EV tegenover die van een verbrandingsmotor, doet veel slimme bedrijven NU al stilstaan bij de omschakeling naar elektrisch rijden.

 

De “actieradius” van een elektrische wagen hangt af van verschillende factoren:

 

  • Eerst en vooral hangt dit uiteraard af van de capaciteit van de batterij van de wagen. Hoe groter de batterijcapaciteit des te verder je kan rijden. De hoeveelheid elektriciteit die de batterij kan opslaan, wordt uitgedrukt in kilowattuur. Een auto met een batterij-inhoud van 95 kWh heeft dus logischerwijs een groter bereik dan een auto van 55kWh.
     
  • Het klimaat of beter gezegd de weersomstandigheden. De temperatuur heeft een invloed op de batterij. In de winter zal je minder ver kunnen rijden dan in de zomer, dit kan een verschil zijn van  10% - 20%.
     
  • Je rijstijl: Net zoals met een verbrandingsmotor zal sportief rijden meer invloed hebben dan een defensieve rijstijl. Hard optrekken vraagt meer energie van je batterij.
     
  • Snelheid: Hoe sneller je rijdt, hoe meer energie dit vraagt. In de bebouwde kom zal je meer km’s kunnen afleggen dan op de snelweg. En zelfs een verschil tussen 110km/u of 130km/u maakt een groot verschil op de actieradius.